Jak dbać o wzrok w erze nowoczesnych technologii?

Rozwój nowoczesnej technologii sprawia, że wzrok jest narażony na coraz większą liczbę wyzwań. Długotrwałe korzystanie z różnych urządzeń elektronicznych jest obciążające dla oczu i może powodować pewne problemy zdrowotne. Jakie nawyki warto wdrożyć do codziennej rutyny, aby zadbać o dobry stan swoich oczu?

Jak rozwój technologii wpływa na wzrok?

Jedną z głównych przyczyn, które stanowią o tym, że rozwój technologii w widocznym stopniu wpływa na wzrok jest emisja światła niebieskiego. Jego największym źródłem są smartfony, komputery i telewizory, a długotrwała ekspozycja na ekrany może powodować nie tylko zmęczenie oczu, ale również zespół suchego oka i inne poważniejsze schorzenia związane z narządem wzroku. Najbardziej negatywny wpływ na zdrowie ma kontakt z takim światłem w godzinach wieczornych, kiedy zarówno na dworze, jak i w pomieszczeniach jest ciemno.

Jakie inne czynniki działają negatywnie na oczy? Wielogodzinne korzystanie z urządzeń elektronicznych zmniejsza aktywność gałek ocznych. Tekst wyświetlany w smartfonie jest statyczny, a wzrok nie musi być tak zaangażowany, jak w przypadku czytania tradycyjnych książek lub gazet. Dodatkowo, oczy tracą zdolność do ostrego widzenia obiektów znajdujących się w pewnej odległości. Jest to spowodowane nieustannym patrzeniem na ekrany urządzeń mobilnych. Podobne działanie na wzrok wywierają gry komputerowe, które w ostatnich kilkunastu latach zyskały niebywałą popularność. Nie tylko wiążą się z koniecznością długotrwałego korzystania z komputera, ale również wymagają skupienia na ekranie.

Cyfrowe zmęczenie wzroku – czym jest?

Najpowszechniejszym problemem związanym ze wzrokiem, którego przyczyną są nowoczesne technologie, jest cyfrowe zmęczenie oczu. Jest to stan dotkliwego dyskomfortu i zmęczenia oczu. Wiele osób odczuwa takie symptomy, w szczególności w dzisiejszych czasach, kiedy to powszechnie wykonywana jest praca biurowa.

Najczęściej cyfrowe zmęczenie wzroku objawia się zmęczeniem i suchością oczu, a także swędzeniem i pieczeniem powiek. Z reguły towarzyszący jest też przewlekły ból głowy i rozmycie wzroku. W przypadkach nadmiernego zmęczenia osoby zmagające się z tą dolegliwością mają trudności ze skoncentrowaniem i źle czują się w pomieszczeniach z ostrym, białym światłem.

Praktyczne sposoby na dbanie o wzrok

Większość uczniów, studentów i pracowników biurowych zmaga się z nieustannym zmęczeniem wzroku. Z jakich metod warto skorzystać, aby zniwelować i ograniczyć negatywne skutki związane z wielogodzinnym używanie urządzeń elektronicznych?

  • Dobre światło – na ekranie nie powinny pojawiać się odblaski. Warto zadbać o jak największy dostęp światła naturalnego o umiarkowanej intensywności.
  • Optymalna odległość od ekranu – zarówno ekran komputera, jak i smartfonu powinien znajdować się około 50 cm od twarzy.
  • Regularne przerwy – przerwy należy robić przynajmniej co 30 minut. W międzyczasie warto zamknąć oczy lub wykonać kilka ćwiczeń rozciągający – z dala od ekranu.
  • Zasada 20/20 – polega na spędzaniu 20 minut przed ekranem, a następnie skupieniu wzroku na odległym obiekcie przez około 20 sekund. Dzięki temu oczy muszą się zmobilizować do działania.
  • Mruganie powiekami – jest ważne w szczególności podczas przebywania w suchych i klimatyzowanych pomieszczeniach. Dzięki temu możliwe jest bowiem nawilżenie oka.

Rozwiązania technologiczne korzystne dla oczu

Jednym z doskonałych rozwiązań technologicznych będących w powszechnym użyciu jest tryb nocny. Wyposażone są w niego już nie tylko smartfony, ale również tablety i komputery. Umożliwia znaczne ograniczenie emisji światła niebieskiego i warto z niego korzystać nie tylko wieczorem. Okuliści coraz częściej zalecają też zakup specjalnych okularów przeznaczonych do korzystania z urządzeń elektronicznych. Ich zadaniem jest właśnie blokowanie dostępu szkodliwego światła do oczu i zminimalizowanie oznak zmęczenia wzroku.

Korzystne dla zdrowia są ekrany, które posiadają matryce wysokiej jakości, a dodatkowo charakteryzują się wysokim stopniem odświeżania ekranu. Korzystając z danego urządzenia kilka godzin każdego dnia, zaleca się wybór egzemplarza posiadającego matową matrycę.

Czy higiena snu wpływa na wzrok?

Aby nieco zminimalizować ryzyko pogorszenia wzroku wywoływane przez nieustanny kontakt z urządzeniami elektronicznymi, warto zadbać o higienę snu. Cały organizm funkcjonuje lepiej, jeśli dobrze się wysypia. Dotyczy to również oczu. Zbyt krótki czas poświęcony na nocny wypoczynek może sprzyjać suchości oczu. Tym samym w połączeniu z długotrwałym korzystaniem z telefonów i komputerowów, ryzyko wystąpienia tej dolegliwości jest wyjątkowo wysokie.

Dodatkowo, wyspane osoby mogą łatwiej koncentrować wzrok na poszczególnych elementach, a ich zdolność do odbierania informacji wzrokowych staje się widocznie wyższa. Docenić należy rolę snu w profilaktyce zaćmy, jaskry, zwyrodnienia plamki żółtej i zespołu suchego oka.

Wzrok to jeden z najważniejszych zmysłów. Niestety charakterystyka dzisiejszego świata sprzyja chorobom oczu. Ciągły kontakt z technologią naraża dużą część społeczeństwa na nieustanne zmęczenie wzroku, uczucie dyskomfortu związane z niedostatecznym nawilżeniem oczu i przewlekłe bóle głowy. Warto więc wprowadzić do swojej codzienności jak najwięcej nawyków, które mogą chociaż w pewnym stopniu ograniczyć szkodliwe skutki nieustannego korzystania z elektroniki.

Zobacz też

Jaki wpływ na postawę ciała ma pozycja podczas snu?

Jaki wpływ na postawę ciała ma pozycja podczas snu?

Bezsenność i problemy z zasypianiem – 13 sposobów na poradzenie sobie z wejściem w sen

Bezsenność i problemy z zasypianiem – 13 sposobów na poradzenie sobie z wejściem w sen

Okiełznaj stres! Ciekawe techniki relaksacyjne

Okiełznaj stres! Ciekawe techniki relaksacyjne

Suplementy w ciąży – podstawowe zasady

Suplementy w ciąży – podstawowe zasady

Sen w życiu seniora – jak o niego dbać?

Sen w życiu seniora – jak o niego dbać?

Zaburzenia snu, a ryzyko chorób neurodegeneracyjnych

Zaburzenia snu, a ryzyko chorób neurodegeneracyjnych